Medvetet omedveten eller omedvetet medveten?

Har börjat smälta all ny information som jag blev i pumpan med förra veckan. 5 dagar på Mariebergsgård, Kungälv. Vi han gå igenom massa teori om bla. hästens muskelatur i rörelse, samt sadelns uppbyggnad, funktion och "felkonstruktioner". Sen bjöds de på många timmar i både stall och på ridbanan där vi hjälpte många lyckliga hästägare och framför allt många krassliga hästar fick härliga behandlingar samt tips och råd till ägarna som förhoppningsvis kommer att förbättra deras livsmiljö.

Under en sådan här utbildning på ett sådant här ställe hinner tankarna snurra ganska många gånger fram och tillbaka. Man hinner idiotförklara, sympatisera och hjälpa alla möjliga sorters hästar och ägare. Man hinner till och med ifråga sätta sig själv... VARFÖR HAMNADE JAG I DENNA HÄSTTOKIGA VÄRLDEN?? För det är ju så, när man väl blir medveten som alla andras omedvetenhet så ser man hur mycket dessa älskade fyrfotade vännerna lider. Men det är ju nu jag ska göra skillnad och hjälpa så många som möjligt och bara den känslan att få vara med att leda till så mycket bättre får en att orka denna vansinniga färd!!

Och på tala om medvetenhet, det tog mig ungefär 15 min att dömma ut Loffes sadel när jag kom hem och knappt 10 sek innan jag gav mig själv en hård spark i baken, som sagt det var klart bättre att vara omedvetet omedveten, iaf för min egen del självklart inte för hästarnas.

Imorgon bär det av till Åby, dags för en andra bedömning på Loffes ryggdiagnos samt att jag vill kolla upp så att allt står rätt till nu när han är helt igång igen. Kommer att bli lite tajt med tid och stressigt på förmiddagen då jag har en kurs som jag måste medverka i för jobbets räkning. Tur att man har oerhört snälla själar till vänner som hjälper en att fixa iordning hästen så att man hinner ner i tid! Tack Jennie :)


Så för att tillägga kan jag informera att jag nu har gått igenom Sadelutprovnings delen i kursen, teoretiskt har jag all information som krävs plus en hel del till då jag har med mig anatomin in i tänket. Till hjälp har jag även införskaffat mig en sadeltryckspad som visar hur och var sadeln/ryttaren fördelar trycket över hästens rygg och muskelatur. Så behöver ni hjälp med att prova ut eller göra en bedömning av er sadel så tveka inte att höra av er :)





Sadeltryckspad

sadeltryckspad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0